Optymalizacja witryn na WordPress

Sklep internetowy założony przez WordPress i WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Księgowość online
21 września, 2020

Optymalizacja witryn na WordPress

WordPress oferuje wiele opcji do tworzenia witryn internetowych, ich projektowania oraz prowadzenia. Dzięki opcjom WordPressa budowane są witryny, jakie da się bez trudu rozwijać także ze względu na pozycjonowanie. By optymalizacja witryny internetowej na WordPressie miała sens, warto sprawdzić różne wtyczki i narzędzia stworzone do optymalizacji oraz {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem niezwykle przydatnym do optymalizacji witryn internetowych jest przygotowany przez Google Page Speed Insight. To narzędzie w głównej mierze sprawdza czas, którego wymaga przeglądarka, by w pełni załadować stronę . Na bazie danych Google wskazuje ocenę w skali od 0 do 100 punktów. I choć sam Page Speed nie zwiększa pozycji, tak niewielka wartość punktowa może wywołać jej obniżenie. To co istotne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to pełna analiza elementów, jakie wpływają na taki albo inny wynik. Dzięki temu wiadomo, jakie elementy wymagają zmian. Dla przykładu należy pomniejszać rozmiary grafik, usuwać elementy blokujące renderowanie, usuwać niepotrzebne już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Bardziej rozbudowanym narzędziem optymalizacji witryn WWW na WordPress jest także narzędzie Google Lighthouse, dostępne w przeglądarce. Działa podobnie do Page Speed Insight, jednak jest znacznie bardziej funkcjonalne, ze względu na podział na 5 kategorii. Kategorią pierwszą jest wydajność witryny. Określa witrynę internetową ze względu na jej działanie. Analizuje między innymi czas wyświetlenia witryny, wykrywa niepotrzebne kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy niezbędne do poprawy, by poprawić wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym dziale istotne jest dostosowanie do użytkownika. Analizowane są np. opisy alternatywne, przystępność języka czy wyraźna struktura.

Kolejny parametr – best practices – ocenia funkcjonalność witryny internetowej pod względem zachowań użytkowników. Na przykład sprawdza możliwość wklejania haseł, sprawy techniczne jak właściwe rozmiary wyświetlanych grafik lub właściwe zastosowanie kodów HTML. Google Lighthouse sprawdza witrynę internetową również pod kierunkiem SEO. Bada między innymi zastosowanie opisów meta czy atrybutu alt dodawanego do obrazów. Piąta kategoria, czyli PWA (Progressive Web App) została stworzona, by badać, czy witryna internetowa zawiera funkcję aplikacji dostępnej offline oraz czy właściwie działa w formie mobilnej. Tak szczegółowy audyt pokazuje wszelkie niedociągnięcia, jakie trzeba naprawić w kierunku optymalizacji witryny internetowej na WordPressie.

Test My Site with Google

Narzędzie Test My Site w odróżnieniu od Lighthouse oraz Page Speed Insight koncentruje się przede wszystkim na mobilnych urządzeniach. Najważniejszej ocenie podlega czas wyświetlenia witryny oraz metoda pokazania jej na komórkach. Test My Site tworzy szczegółowy raport wskazujący co trzeba naprawić. Dla przykładu odnajduje zasoby blokujące renderowanie, efektywność JavaScript, a także sugeruje wyrzucenie nieużywanych narzędzi. Ta funkcja pokazuje również ulepszenia, jakie pomogą dopasować witrynę do potrzeb użytkownika, na przykład uruchomienie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje również usprawnienia w zakresie takich działań, jak łatwa metoda logowania, rejestracji oraz płatności. Google oferuje obszerny zakres narzędzi pokazujących najważniejsze usprawnienia korzytnie wpływające na optymalizację witryny internetowej.

Wtyczki optymalizacji witryn WWW na WordPressie

Oprócz narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji witryn www na Wordpresie da się zastosować również stworzone w tym celu wtyczki. Korzystając z WordPressa uzyskuje się dostęp do bezpłatnych oraz płatnych wtyczek, jakie posiadają wiele funkcjonalnych dodatków, poprawiających witryny WWW. Wtyczki związane z optymalizacją mają na celu dodawanie usprawnień, jakie wpływają na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja z zakresu kodów HTML oraz CSS. Za pomocą tej wtyczki usuwane są nieużywane znaki HTML. Za jej sprawą możliwa jest również optymalizacja czcionek i obrazów. Co więcej wtyczka Autoptimize przenosi skrypty do stopki, w ten sposób minimalizuje czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – to wtyczka, która analizuje strony, podstrony, wpisy itp. pod względem poprawności elementów SEO np. fraz kluczowych, atrybutów alt, meta danych czy parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest edycja tych poszczególnych elementów, a dodatkowo wtyczka pokazuje odpowiednio zrealizowane elementy i takie, jakie trzeba poprawić w treści, by zdobyć jak najlepsze efekty optymalizacji witryny internetowej na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania witryny. Za sprawą tworzonych reguł poprawia wydajność witryny dzięki czemu wczytuje się ona zdecydowanie szybciej. Kieruje budowaniem cache (pamięci podręcznej), jej usuwaniem i na redukcję kodów np. CSS oraz HTML. W ten sposób przeglądarka zapisuje pliki statyczne w czasie pierwszego wyświetlenia strony, a przy następnych wejściach wyświetla ją bez obciążania serwerów.

Pozycjonowanie stron

Komentarze są wyłączone.