W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

Adwokat Toruń kancelaria adwokacka alimenty na dziecko
Kiedy trzeba płacić alimenty? Pomoc profesjonalnego adwokata
Kwiecień 8, 2017
profesjonalna obsługa imprez wynajem ekranów LED sprzedaż telebimów
Jaki ekran LED wybrać? Wielkość, jasność i jakość
Kwiecień 12, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi sprawami trzeba udać się do kancelarii notarialnej?

W Polsce osoba mająca posadę notariusza zajmuje niesłychanie ważną rolę, bowiem nie jest wyłącznie – jak to się potocznie stwierdza – osobą, której mogą zaufać obywatele, ale także kimś, kto znakomicie porusza się w meandrach prawa. Notariusz jest stąd funkcjonariuszem publicznym – podobnie jak stróż prawa – i jego celem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze przychodzi się z dokładną sprawą oraz należy przynieść ze sobą wszelakie nieodzowne papiery. Te, jakie będą przez niego opracowane są przyjmowane jak dokumenty administracyjne i mają tzw. moc prawną. Generalnie, to co było w nich postanowione wchodzi w życie. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, że do notariusza koniecznie trzeba zabrać, m in. umowy dotyczące majątku, testament bądź umowę odsprzedaży lokalu.

Najważniejszym obowiązkiem notariusza jest działanie jednogłośnie z nakazami prawa, jednogłośnie z pozyskaną widzą i kwalifikacjami. Mówiąc w skrócie nie może więc dojść do działania wbrew przepisom, kiedy osoba mająca posadę notariusza z rozmysłem okłamuje własnych Klientów wprowadzając liczne niedociągnięcia oraz manipulacje. Każdego notariusza dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, który bezpośrednio zwraca uwagę na to, jak rejenci koniecznie muszą postępować.

Dokumenty, jakie sporządzamy osobiście, np. umowę najmu mieszkania, pismo o pełnomocnictwie albo zaświadczenia o oddaniu darowizny, w sumie nie są objęte obligatoryjnym uwierzytelnianiem przez notariusza. Najczęściej figuruje w odpowiednich miejscach pieczęć notariusza, jeśli zależy nam na tym, aby podnieść wagę i autentyczność konkretnego dokumentu. Ściślej mówiąc – wcale nie ma takiego zobowiązania, stąd nie trzeba kłopotać się o następne poświadczenia.

Krajowe prawo rozpatruje też te okoliczności, w jakich rejent jest zwyczajnie nieunikniony. Można do nich zaliczyć akty, jakie bez jego pieczęci są uznawane za nieważne.

W dalszej części artykułu wpisane zostały wybrane z takich dokumentów:

Oświadczenia nabycia oraz zbycia wszystkich nieruchomości – apartamentów, domków jednorodzinnych, działek przeznaczonych pod budowę domu, rejonów wiejskich, działek rekreacyjnych itp.

Wręczenie darowizny, jeżeli ofiarą jest nieruchomość

Darowizna działki

Małżeńska umowa majątkowa, a więc tzw. intercyza

Podzielenie spadku, jeśli do podziału jest jakaś nieruchomość

Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie

Przytoczone u góry dokumenty muszą mieć stanowczo pieczęcie i autograf notariusza. Pozostałe krótko mówiąc nie muszą mieć wyglądu aktu notarialnego, wolno opracowywać je w dowolny sposób. Dobrze jest pamiętać, że wyłącznie umowy zawiązane przed notariuszem rzeczywiście są zgodne z literą prawa.

Jeśli mamy na uwadze spółki handlowe, to obowiązkowo muszą one zawierać w obecności notariusza, m.in. zgromadzenie wspólników, formularze tyczące się funduszu firmowego, dokumenty tyczące się zdobycia przez wspólnika wskazanej części wkładów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz oznakowanie jej pieczęcią oraz podpisem notariusza podlega stosownym stawkom. Są one całkiem spore, ale zależne są szczególnie od wartości tego, co jest przedmiotem umowy. Jeżeli jakakolwiek osoba planuje sprzedać rezydencję wartą co najmniej kilka milionów złotych, wówczas musi liczyć się z wysokimi sumami. Ostateczna taksa jest wyznaczona przez Ministra Sprawiedliwości, jednak rzeczywiście jest ona wysoka. Notariusze nie są przymuszeni do wprowadzania największych odpłatności, a co najistotniejsze – „walka” między notariuszami sama wymusza ich obniżenie. Do notariusza zmierzamy zazwyczaj w niezwykle ważnych okolicznościach, zatem tych które wymuszają pokwitowania poprzez osobę trzecią lub planujemy przechować sporą sumę pieniędzy.

Czy są dodatkowo jakiekolwiek koszty oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, że rejent musi obowiązkowo uzyskać za swoje działania wynagrodzenie, musimy zapłacić podatek, np. od darowizny i uregulować opłaty sądowe. Należności te są dostarczane przez rejenta adekwatnemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na wszystkich dokumentach, można precyzyjnie sprawdzić, co należy spłacić. Niezwykle często Interesanci dzwonią do Kancelarii w Toruniu i chcą ekspresowo pozyskać informacje dotyczące tego, ile co będzie kosztować. Oczywiście w wypadku taksy jest szansa negocjacji ceny, bowiem na różne inne należności rejent po prostu nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Przede wszystkim – rejenci ogólnie rzecz ujmując nie powinni podejmować się działalności, które przeszkadzałyby w dowolnym sensie w spełnianiu funkcji osoby zaufania publicznego. Rejent wcale nie może więc zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (np. w nabywaniu działek) czy poradami w biznesie.

Po drugie – absolutnie nie powinien zatrudniać się bez akceptacji izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód nauczyciela akademickiego, nauczyciela bądź będącego skupieniem obu.

Po trzecie – pod tą samą nazwą jest w stanie wykonywać swoje obowiązki wielu notariuszy (m in. w postaci spółki cywilnej) niemniej z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli planujesz wiedzieć więcej, wejdź w odnośnik po prawej stronie – Kancelaria notarialna

Komentarze są wyłączone.